יוהימבין/Yohimbine – מהו?

37 תגובות
מייק ביקוב - צוות LBS | תזונה ותוספים | גרסה להדפסה

למה משמש התוסף במקור?

יוהימבין הוא צמח, בדומה לאפדרה, שמקורו במערב אפריקה. השימוש העיקרי והידוע של המקומיים בצמח היה כמעורר חשק מיני.
במקור נועד החומר לטיפול בבעיות מין [3]. בזכות השפעתו על זרימת הדם לאיבר המין, נהוג היה לשלבו בטיפול בתרופות נגד חרדה הפוגעות בחשק המיני, לטיפול באימפוטנציה, להעלאת לחץ הדם, לטיפול ביובש בפה, וכדי להקל במצבי סטרס וטראומה ועוד [4]. ברפואה הווטרינרית נועד החומר לשחזר אי תחושה בחיות. שימוש נוסף בבני אדם הוא בהורדת השומן, בעיקר שומן עיקש, למרות שלא נמצאה הוכחה חד משמעית ליעילותו.

 

יוהימבין מבחינה כימית

יוהימבין פועל על הרצפטור האדרוגני אלפא 2, האחראי לקליטה של ההורמון נוראדרנלין ואנדרנלין, והוא בעל יכולת להשפיע על הרמות שלהם בדם [2]. יוהימבין אחראי גם לעורר התנגדות ברצפטור סרוטונין (1A, 1B, 1D, 2B, נוירוטרנסמיטר במוח ובמערכת העצבים המרכזית האחראי על תפקודים שונים). מכיוון שיוהימבין הוא אנטיגוניסט הוא מונע את ההשפעה של הרצפטורים הללו וכתוצאה אנו צפויים לחוש בתופעות הלוואי הבאות:

התרגשות, התרחבות כלי הדם והרפייה של שרירי השלד. בנוסף, יוהימבין מעלה את הורמון הדופאמין (נוירוטרנסמיטר ואחד החומרים הכימיים המעבירים גירויים עצביים). בעולם הרפואה קיימים כמה סוגים של יוהימבין, אך אנו נתמקד רק ביוהימבין HCL, שהוא הגרסה הנקייה של החומר (בדומה לאפדרה ואפדרין). הגירסה השנייה נקראת יוהימבין בארק (Yohimbine Bark) אך זו פחות נקייה ולכן גם יש לה יותר תופעות לוואי (שעליהן נרחיב בהמשך המאמר).

מה צריך לדעת לפני שלוקחים יוהימבין ?

1. יוהימיבין אינו מיועד לחולים במחלות לב (בין היתר לחץ דם), כליות, אולקוס, דיכאון או מטופלים בתרופות פסיכיאטריות.

2. אם רוצים לשלב את החומר עם אפדרין, יש להקפיד על מרווח של לפחות 4 שעות בין החומרים (מכיוון שמנגנון הפעולה של שני הרצפטורים שונה ומנוגד זה לזה. בנוסף, שני החומרים מעלים את לחץ הדם ולפיכך פוטנציאל הסיכון שלהם יחד גבוה, בייחוד בזמן אימון).

3. המינון המומלץ הוא 0.2 מ”ג לקילוגרם (המינון לאדם במשקל 80 ק”ג לדוגמה הוא 16 מ”ג יוהימבין ליום) אותו נשלב עם 200 מ”ג קפאין. לרוב המינון נלקח פעם אחת ביום אך ניתן לחלק את המנה לפעמיים ביום. עדיף ליטול את התוסף על בטן ריקה לפני אימון אירובי, בהתאם לפרוטוקולי השומן העיקש, זאת משום שהפרשת האינסולין מפריעה להשפעת התוסף בגוף).

4. כאמור בסעיף הקודם צריכה אופטימלית של יוהימבין תהיה לאחר היקיצה, כ-60-30 דקות לפני אימון אירובי, על בטן ריקה, במינון של 0.2 לקילו (לא מומלץ כלל לצרוך יוהימבין לפני אימון משקולות שכן בשל השפעתו אתם עלולים לחוות הרגשה של התקף לב). לאחר האימון האירובי יש לאכול ארוחה רגילה.
חלופה שנייה היא לצרוך יוהימבין כ-4-3 שעות לאחר ארוחה ומיד אחר כך לעשות את אימון אירובי. לסיכום יוהימבין יעיל מאוד לפני אימון אירובי או אינטרוולים. מתאמנים החוששים מפירוק שריר, יכולים לצרוך מיד לפני האימון 15-10 גרם (חצי סקופ) אבקת חלבון.

5. זמן השימוש ביוהימבין לא נחקר וכך גם בטיחות צריכת החומר לאורך זמן (להבדיל מאפדרין שניתן לצרוך גם שנה ברציפות). ההמלצה היא לצרוך יוהימבין רק בזמן החיטוב ובכל מקרה לא ליטול אותו מעבר לתקופה של 4-3 חודשים. יש לצרוך יוהימבין באופן יומיומי גם בימים ללא אימון.

6. התרופה ניתנת לרוב בכדורים במינון של 2.5 מ”ג ולכן צריך ליטול 8-6 כדורים ביום (בהתאם למשקל הגוף), במנה אחת או שתיים (כפי שצויין קודם, צריכת התרופה בשתי מנות פוגעת ביעילות בשל הפרשת אינסולין). כדי שהמינון יהיה אפקטיבי יש לצרוך לפחות 10-8 מ”ג יוהימבין במנה אחת. נטילת מוצרים כמו ליפו 6 לסוגיו, לא מספקת את המינון המומלץ של יוהימבין וגם מחיר המוצר הכולל קפאין ויוהימבין, גבוה יותר מרכישת כל אחד מהחומרים הללו בנפרד.

תופעות לוואי אפשריות:

* צבירת נוזלים (תופעה שכיחה ביותר של יוהימבין)
* קשיי נשימה
* דופק מהיר
* בלבול, סחרחורות או התנהגות מוזרה
* כאבי ראש
* עצבנות, אי שקט, רוגז
* נשיכה של השפתיים

תופעות פחות שכיחות:

* רעד
* הזעת יתר
* אדמומיות בעור
* בחילות והקאות

מחקרים:

במחקר [1] שנערך על 20 שחקני כדורגל (מליגה עילית), חולקו המשתתפים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה פלסבו (תרופת דמה) והקבוצה השנייה קיבלה 20 מ”ג יוהימבין מחולק ל-2 מנות יומיות. שתי הקבוצות ביצעו את אותם אימונים, אירובים ואנאירובים, אימוני משקולות וכדורגל.

לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות מבחינת המסה הרזה כמו כן, בשתי הקבוצות לא נצפתה עליה בכוח בתרגילים השונים בחדר הכושר, אך בבדיקה של מסת השומן הייתה ירידה של 2% שומן בקרב הקבוצה שצרכה יוהימבין (מ-9% שומן ל-7% שומן) וזאת בתוך21 ימים בלבד. שינוי מרשים בהתחשב בעובדה שהמשתתפים היו בעלי אחוז שומן נמוך מאוד מלכתחילה, וככל שאחוז השומן נמוך יותר, הורדה נוספת באחוז שומן היא קשה וממושכת יותר.

 

מקורות:

1. Yohimbine: the effects on body composition and exercise performance in soccer players.
Res Sports Med. 2006 Oct-Dec;14(4):289-99.

2. Fern?ndez-Guasti A, Rodr?guez-Manzo G. Pharmacological and physiological aspects of sexual exhaustion in male rats. Scand J Psychol. 2003 Jul;44(3):257-63. PMID 129145893.

3. Yohimbine facilitated acoustic startle in combat veterans with post-traumatic stress disorder.
Morgan CA 3rd, Grillon C, Southwick SM, Nagy LM, Davis M, Krystal JH, Charney DS.

National Center for Post-Traumatic Stress Disorder, West Haven VA Medical Center, CT 06516, USA.

4. van der Kolk, B.A. (1994). The body keeps the score: Memory and the evolving psychobiology of post traumatic stress. Harvard Review of Psychiatry, 1, 253-65.

5. van der Kolk, B.A., & Fisler, R. (1994). Childhood abuse & neglect and loss of self-regulation. Bulletin of Menninqer Clinic 58:145-168.

6. Morales A Department of Urology,Queen’s University,Kingston, Ontario, Canada.
Int J Impot Res 2000 Mar; 12 Suppl 1:S70-74

7. Biaggioni I, Robertson RM, Robertson D Clinical Research Center,Vanderbilt University,Nashville, TN 37232. J Clin Pharmacol 1994 May; 34(5):418-23

8. Lafontan M and Berlan M. Fat cell alpha-2 adrenoreceptors: The regulation of fat cell function
and lipolysis. Endocrine Rev (1995) 16: 716-738

9. Berlan M et. al. Plasma catecholamine levels and lipid mobilization induced by yohimbine in
obese and non-obese women. Int J Obes (1991) 15: 303-315

10. Galitzky, J et. al. Alpha-2 antagonist compounds and lipid mobilization: evidence for a lipid
mobilizing effect of oral yohimbine in healthy male volunteers. Eur J Clin Invest (1988)
18: 587-594.

11. Zahorska-Markiewicz B et. al. Adrenergic control of lipolysis and metabolic responses in
obesity. Horm Metab Res (1986) 18: 693-697.

12. Kucio C et. al Does yohimbine act as a slimming drug? Isr J Med Sci (1991) 27: 550-556.


תגובות פייסבוק
37 תגובות על “יוהימבין/Yohimbine – מהו?”
  1. היי.התחלתי להשתמש ביהומבין..במשך 4 ימים..בהתלחה הרגשתי עקצוצים בבטן ובגב וגירד לי..אחרי 4 ימים התפתחה אצלה אלרגיה עמ פצעים כואבים ומגרדים..כמו מוגלות כזה בבטן ובגב..מה זה יכול להיות?

  2. במידה ותופעת צבירת הנוזלים אכן חלה עלי, לאחר הפסקת הנטילה של הכדורים הגוף משחרר לבד את אותם הנוזלים שצבר?

  3. שלום רב
    התחלתי להשתמש ביהומבין לפני כ 8 ימים
    הבנתי שיכולה להיות תופעת לוואי של צבירת נוזלים
    אני במאזן קלורי שלישי ועדיין עליתי במשקל ב 2 קילו
    יכול להיות שצברתי נוזלים
    ואם כן איך ניתן לדעת

  4. האם ליוהימבין יש השפעה על הסיבולת לב ריאה? נטלתי כמה פעמים יוהימבין בסמוך לריצות. תמיד הרגשתי דופק גבוה יותר וקושי בנשימה. האם זה טוב? (כי הריצה הופכת לקשה יותר ובדופק גבוה יותר, וכך מפיקים יותר מהאימון?) או שיש לזה השפעות שליליות (מאמץ גבוה מדי וכד’ )?

    1. יוהימבין עובד על מערכת העצבים (בין היתר) ובכך הופך את האימונים שלך לעצימים יותר. הוא משפיע על לחץ הדם והדופק. השפעות שליליות זה לחץ דם גבוה מידי וכל תופעות הלוואי הנלוות מתופעה זו.

      1. תודה רבה,
        ויש לי עוד שאלה קטנה באם אני מבצע את אחת מפרוטוקולי השומן העיקש שהוזכרו במאמאר
        רשום שאם מפחדים לאבד מסת שריר רצוי לקחת סקופ חלבון רבע שעה לפני הפרוטוקול , האם זה נכון עדיין אם צורכים יהומבין ?
        ואם לא האם חומצת אמינו אפשרית?

        1. יוהימבין רגיש לגלוקוז. לחלבון יש נטייה להיות מומר לגלוקוז באחוזים משתנים, בהתאם לסביבה במצב נתון בגופך. ההמלצה היא לא לצרוך שום דב לפני האימון אם אתה צורך יוהימבין – גם לא חומצות אמינו.

  5. במשפט אחד רשמתם לצרוך כל יום אפילומביום ללא אימון ובמשפט אחר רשמתם עדיף לא לצרוך לפני אימונים אנאירוביים…..
    גם בתקופת חיטוב אימון אנאירובי חשוב, קצת הלכתי לאיבוד

    1. הכוונה לא לצרוך בסמיכות לאימונים אנאירובים. אתה יכול לצרוך כמה שעות לפני או אחרי אימון המשקולות, באותו היום.

      1. אם צורכים כמה שעות אחרי האימון אז זה כבר לא על בטן ריקה
        אם מתאמנים בבוקר אז מתי מומלץ לצרוך?

  6. הטענה בכתבה שלכם: “משמש לעזרה בהורדת השומן (בעיקר שומן עיקש, למרות שאין הוכחה חד משמעית לכך) אצל בני אדם”.
    באתר של קופ”ח כללית: “ככל הנראה לא עובד, וממילא מסוכן מדי גם אם עובד.”

    על פי הכתבה משתמע שככל הנראה התוסף יעיל. ע”פ קופ”ח ככל הנראה לא יעיל.

    מצורף קישור: http://www.clalit20plus.co.il/Clalit/Young/Lifestyle/Articles/big_fat_lies.htm#q16

    1. בקופת חולים אין רפרנסים, לנו יש. כשיהיה להם רפרנס/מחקר רלוונטי להציע, נשמח לקרוא אותו ואפילו לסקור אותו כאן בפורטל. “מילא מסוכן מדי גם אם עובד” = “אין לנו ביסוס לטענות שלנו, אבל בוא נרשום משהו בכל זאת”.
      המרכיב חוקי ברוב מדינות אירופה ובמיוחד בארה”ב, כך שהטענה “מסוכן מדי גם אם עובד” זו דעתם בלבד ואינו מבוסס על דבר.

      1. בואו נהיה מדויקים. זה לא שידוע לכם שלקופת חולים אין רפרנסים למחקרים שהזכירו באתר. יתכן שלקופת חולים יש רפרנסים, אך הם לא מצאו לנכון לפרסמם באתר המופנה לציבור הרחב.

        1. לא חושב שהיה מזיק אם היו שופכים עוד 2 שורות של אותיות בסוף הכתבה. הקהל הרחב לא היה מתנגד והמומחים היו מעריכים את הכתבות יותר. גם באתרי חדשות בין לאומיים כגון CNN לדוגמה, נהוג לעשות Hyperlink למחקר/רפרנס רלוונטי בהתאם לטענות שמעלים. בישראל עדיין לא שמעו על כך.

  7. גיל 17 ו9 חודשים. סיימתי את הצמיחה שלי לגובה. האם בכל זאת אפשר לקחת יוהימבין? ואם לא, למה לא מומלץ מתחת ל18? תודה

      1. זו באמת התשובה הכי פחות בוגרת שקיבלתי. מי פה ה”ילד”?

        אני אנסח את זה מחדש, בהנחה שאני עוד חודש בן 18, סיימתי את הליך הגדילה שלי, ואין לי נטייה להעלות את המינון על דעת עצמי כדי להפוך את עצמי לסופר מפלצת. האם אני רשאי מבחינה פיזית לקחת יוהימבין? (ד”א אני אמנם רק “ילד” אבל בוגר יותר מלא מעט אנשים שיצא לך לפגוש במהלך חייך.)

        1. אתה לא תקבל תשובה על זה מאחר ואנחנו לא מכירים אותך. התשובה נשארת אות והדבר – לא מומלץ. רוצה לקחת בכל זאת? אין בעיה, על אחריותך.

  8. על הקופסא שהזמנתי מחו”ל במינון של 2.5 מ”ג למנה רשום לא לקחת יותר משני כדורים ליום,בעוד שאתן בכתבה מדהרים על 0.2 ממישקל הגוף,כלומר ל80 קילו לקחת 16 מ”ג!זה אפשרי?זה לא מסוכן?

    1. הכל תמיד מסוכן, אנחנו מתבססים על מינונים שבוצעו במחקרים בהקשר של חיטוב וירידה בשומן ואלו היו המספרים.

  9. שלום אני רוצה ליטול ליפו 6 בלאק
    והשאלה שלי אם אפשר לקחת רק 2 כדורים ביום וגם לא לקחת כל יום או שצריך לקחת כל יום?
    הכוונה שלי אם אפשר לשחק בזה כדי לקבל יתרון רק ולקחת כמות קטנה, אני שוקל 100קילו דרך אגב

כתיבת תגובה