חילוף חומרים BMR


חילוף חומרים (מטבוליזם) הינו מצב המתאר תהליכי הבנייה (אנאבוליים) אל מול תהליכי פירוק (קטבוליים) בגוף האדם לצורך קיומן של המערכות החיוניות לשימור תהליכי החיים.

 

ההוצאה האנרגטית היומית מחולקת לשלוש רמות:

1. RMR – ההוצאה האנרגטית היומית במצב של מנוחה מוחלטת. מהווה בין 70-60 אחוז מההוצאה הקלורית היומית..

2. DIT (Diet Involved Termogenesis) – האפקט התרמוגני של הדיאטההיא למעשה תהליך הפקת החום (שבא לידי ביטוי בערך קלורי) כתוצאה מתהליכי קליטה, הפרשה, ערבוב, דחיפה, עיכול וספיגה של מזון באמצעות מערכת העיכול. למזונות שונים ישנה השפעה שונה על האפקט התרמוגני. האפקט התרמוגני מהווה כ-10% מההוצאה הקלורית היומית.

3. פעילות גופנית והתאוששות – השפעה של פעילות גופנית (אם זו פעילות שגרתית כמו שטיפת המכונית או אימון משקולות בחדר כושר) מהווה בין 30-20 אחוז מההוצאה הקלורית היומית.

 

מה משפיע על חילוף החומרים הבסיסי?

ההוצאה האנרגטית היומית מושפעת ממגוון רחב של משתנים שקובעים את הצורך המערכתי הבסיסי (בזמן מנוחה) של גופנו להפיק אנרגיה. חלקם בשליטתנו ואחרים אינם תלויים בנו (בין אם הם תורשתיים\גנטיים, נסיבתיים או הסתגלותיים).

מין – בקרב גברים, קצב חילוף החומרים גבוה יותר בעיקר בשל מסה שרירית גדולה יותר (עלות אנרגטית של קילוגרם שריר היא כ-20 קלוריות ביממה). בהקשר זה חשוב לציין שתהליכי הפקת אנרגיה ברקמה שומנית הם מינוריים יחסית.

גיל – ככל שאנו מתבגרים ישנה ירידה בקצב חילוף החומרים, כאשר סביב גיל 50 הירידה מואצת בשל ירידה משמעותית יחסית במסת השריר.

חום – ככל שעולה הטמפרטורה, האפקט התרמוגני ותהליכי וויסות החום של אנזימים מסויימים עולה בהתאם בכדי לשמור על הומאיסוסטזיס (עפ”י אפקט Q10 – האנזימים יכפילו את פעולתם עם כל עלייה של 10 מעלות בטמפרטורה).

תזונה – שינויים בתזונה, בין אם מדובר בעלייה בצריכה הקלורית היומית או הורדה, יביאו בהתאם לעלייה או ירידה בחילוף החומרים.

פעילות גופנית – הגורם המשמעותי ביותר להעלאת צריכת הקלוריות היומית. פעילות אירובית (שחייה, ריצה, אופניים, משחקי כדור) מעלה את קצב חילוף החומרים עד לכ-20% ביומיים שלאחריה וזאת גם מבלי לחשב את האנרגיה הרבה שמשקיע גופנו במהלך הפעילות עצמה. אימוני כוח (הרמת משקולות) יתרמו בעקיפין להעלאת קצב חילוף החומרים, מכיוון שאימונים מסוג זה מעלים את נפח תא השריר (עלייה במסה הרזה ) שתורם להעלאת ההוצאה הקלורית היומית.

תוספי תזונה – אמצעים פרמקולוגיים שונים יכולים לתרום לניוד שומן מהתא. בנוסף, תוספי תזונה יכולים לעורר עלייה בפעילות מערכת העצבים האוטונומית הסימפתטית (C.N.S).


תגובות פייסבוק
כתיבת תגובה