ההשפעות הפיזיולוגיות של דיאטה אצל נשים

0 תגובות
מייק (משה) ביקוב | אימונים | גרסה להדפסה
 

כמות הנשים שמתחילות דיאטה כל שנה רק עולה, בין היתר עקב לחצים סביבתיים – הרי כל אחת רוצה להראות היום כמו דוגמנית ולנסות את מזלה ולהיכנס למידה אפס.

לא הרבה מחקרים סקרו מה קורה לגוף האישה, מבחינה אנדוקרינולוגית (הורמונלית) ופיזיולוגית באופן כללי, בזמן ירידה במסת השומן בכלל ובדיאטה קיצונית בפרט. המחקרים שסקרו את הנושא בהרחבה בעבר התמקדו בד"כ בירידה בלתי מבוקרת במשקל, כמו זו שנראית בקרב נשים החולות באנורקסיה. במחקר שיצא השבוע, Hulmi ושותפיו ניסו לבדוק מה מתרחש בגוף האישה מבחינה פיזיולוגית, בזמן ירידה מבוקרת במשקל ובמסת השומן בפרט. הם לקחו את כל הפרויקט למקום קיצוני ובדקו מה ההשפעות הגופניות של ירידה לאחוזי שומן מאוד נמוכים כדי להתחרות בתחרות פיתוח גוף מקצועית בקרב נשים [1].

מתודולוגיה:

  • המחקר התחלק ל-2 קבוצות, קבוצה אחת המונה 27 נשים שביצעו דיאטה (קבוצת הדיאטה) שמטרתה הייתה להתכונן לתחרות (באיגוד פיתוח הגוף של IFBB), וקבוצת בקרה שניה המונה 23 נשים שלא ביצעו דיאטה כלל (שמרו על אותה רמה של פעילות גופנית / אותו התפריט שנהגו עד כה). גיל הנשים ב-2 הקבוצות היה כמעט זהה (27 בממוצע). הנשים במחקר שקלו כ-63 ק"ג בממוצע.

    מתוך קבוצת הדיאטה, 15 נשים טענו שזו ההכנה הראשונה שלהן לתחרות פיתוח גוף מקצועית כאשר שאר 12 הנשים התחרו כבר לפחות פעם אחת (חלקן גם 4 פעמים). 3 מהמתחרות התחרו בתחרויות עולמיות בזמן שהשאר התחרו בתחרויות אזוריות (פינלנד).

    המשתתפות ב-2 הקבוצות היו עם רקע של לפחות 3 שנים באימוני משקולות. קבוצת הדיאטה ביצעה בעיקר תוכנית אימונים מפוצלת (המתמקדת בקבוצת שריר אחת באימון נתון). משך האימון השתנה דרסטית בין המשתתפות ונע בין 40 לבין 90 דקות. מבחינת אימונים אירוביים, קבוצת הדיאטה ביצעה בתחילת הדיאטה 3-4 אימונים אירוביים בשבוע למשך 30-60 דקות כל אימון, והעלתה את התדירות ל-4-5 אימונים אירוביים בשבוע למשך 30-60 דקות. העצימות של האימונים האירוביים הייתה בתחילת הדיאטה גבוהה (אימוני אינטרוולים), בזמן שלקראת השבוע האחרון של התחרות העצימות של האימונים האירוביים ירדה דרסטית.

  • קבוצת הדיאטה ביצעה את הדיאטה במשך כ-20 שבועות (5 חודשים) ולאחר מכן ביצעה תהליך התאוששות מהדיאטה של כ-18 שבועות (4.5 חודשים).
  • קבוצת הדיאטה צרכה בממוצע כ-1700 קלוריות בזמן הדיאטה (190 גרם חלבון, 130 גרם פחמימה, 50 גרם שומן). בזמן השיקום הקבוצה צרכה כ-2100 קלוריות (195 גרם חלבון, 190 גרם פחמימה, 60 גרם שומן).

שיטות מדידה:

  • כדי לאמוד את אחוז השומן של המשתתפות החוקרים השתמשו ב"גולד סטנדרט" של עולם המחקר – Dual-energy X-ray A

    bsorptiometry (DXA). בנוסף השתמשו במכשיר Bioimpedance ובקאליפר כדי לראות שמכשיר ה-DXA לא מזייף, מאחר ונצפו בעיות וסטיות רבות עם המכשיר כאשר מתחרים מקצועיים ירדו לאחוזי שומן נמוכים וניסו להימדד בו.

  • בוצעו בדיקות דם כדי לאמוד את הפרופיל ההורמונלי של המשתתפות. נבדקו בעיקר הפרמטרים הבאים: הורמוני בלוטת התריס החופשיים (Free T3/T4), קורטיזול, טסטוסטרון, אסטרדיול (בעיקרון אסטרוגן – "הורמון נשי"), לפטין ורמות האינסולין בדם.
  • בוצע שימוש באולטרסאונד כדי לאמוד את מסת השריר של המשתתפות במחקר. השרירים שהתמקדו בהם היו ה-4 ראשי (Vastus Lateralis) ושריר היד קדמית.

תוצאות:

  • המשתתפות בקבוצת הדיאטה ירדו מ-23.1% שומן ל-12.7% שומן בממוצע. שאר שיטות המדידה הראו הפרשים דומים בירידה באחוזי השומן (אך מספרים שונים בין המדידות). בזמן השיקום, לאחר התחרות, אחוז השומן עלה מ-12.7% ל-20% בממוצע.
  • לקראת סוף הדיאטה, הייתה ירידה מזערית במסת השריר אצל חלק מהמתחרות שחזרה במהרה בזמן ההשתקמות מהדיאטה. חלק מהמתחרות אף העלו מסת שריר בזמן הדיאטה לפי בדיקת ה-DXA וההולכה החשמלית (Bioimpedance).
  • הרמה של רוב (פרט מקורטיזול) ההורמונים שנבדקו בדם ירדה דרסטית במהלך הדיאטה ובעיקר לקראת סופה. הורמון הלפטין והאסטרוגן עלו חזרה לרמה הנורמלית בתקופת ההשתקמות מהדיאטה, אך אחד מהורמוני בלוטת התריס (T3בעיקר) והורמון הטסטוסטרון נשארו נמוכים יותר מהרמות ההתחלתיות (לפני תחילת הדיאטה) גם לאחר 18 שבועות של שיקום מהדיאטה.
  • כתוצאה משיבוש הורמונלי, המחזור החודשי השתבש גם הוא. 3 מתוך 27 המשתתפות בקבוצת הדיאטה פספסו או לא קיבלו מחזור בזמן התהליך. בנוסף, ל-10 מתוך 27 המשתתפות במחקר היה דימום לא סדיר בזמן הווסת. גם לקבוצת הבקרה הייתה אי סדירות מסוימת, אך לקבוצת הדיאטה היו סטטיסטית 63% יותר מקרים של אי סדירות מאשר לקבוצת הבקרה – כנראה עקב הדיאטה החריפה. גם לאחר תקופת השיקום, ל-7 מתוך 25 המשתתפות בקבוצת הדיאטה הייתה אי סדירות במחזור החודשי. יש לציין ש-19 מתוך 27 המתחרות השתמשו בגלולות למניעת הריון (לצערי לא מציינים מאיזה סוג בדיוק מאחר וכולן מכילות אסטרוגן). למרות זאת, 5 משתתפות מקבוצת הדיאטה שלא נטלו גלולות למניעת הריון גם הראו אי סדירות במחזור החודשי (3 משתתפות במחקר לא דיווחו האם השתמשו בגלולות למניעת הריון או לא).

המחקר הנוכחי הוא יחיד במינו מאחר ולא כל יום נמצא מחקר על מתחרות מקצועיות שבודק פרופיל הורמונלי כמעט מלא אצל המשתתפות. כמו שנראה במחקר, בזמן ירידה במשקל רמת ההורמונים בדם מתחילה להשתבש לרעה וזו מתחילה בין היתר להוריד את קצב חילוף החומרים. נראה שבאופן כללי, הירידה במשקל משפיעה בעיקר על הורמון בלוטת התריס T3 ולא על ההורמון T4 או TSH, כמו שנראה גם במחקרים קודמים [2]. נראה שנדרשת הוספה קלורית נוספת לאותן הנשים שרמות ה-T3 שלהן לא חזרו לנורמה בזמן תקופת ההתאוששות וזה רק מאשש שכנראה חילוף החומרים שלהן נפגע ולא הספיק לחזור לקדמותו [3]. בנוסף, נראה שלגוף יש תעדוף מסוים מבחינת שיקום הורמונלי. אצל רוב הנשים רמות האסטרוגן חזרו ישר לנורמה בזמן ההתאוששות מהדיאטה, אך בו זמנית נראה שרמות הטסטוסטרון נשארו נמוכות אצל רוב המשתתפות מאשר לפני תחילת הדיאטה.

לסיכום, נראה שהשיבוש במחזור החודשי/וסת הוא בעיקר עקב שיבוש הורמונלי. שחקני המפתח בשיבוש ההורמונלי ובשיבוש חילוף החומרים הם בעיקר הורמוני בלוטת התריס בדגש על T3, אסטרוגן וטסטוסטרון. לא נראה שינוי משמעותי ברמות האינסולין או הקורטיזול אצל המשתתפות. הורמון הקורטיזול עולה בד"כ במצבי לחץ פיזי ו/או נפשי ולכן זה מפתיע שלא היו שינויים משמעותיים ברמת ההורמון אצל הקבוצה של המתחרות המקצועיות. ההשערה היא שגרעון קלורי חריף (שבמחקר החריף כמה שבועות לפני התחרות ע"י הגברה של הנפח באימונים האירוביים), יחד עם לחץ נפשי עקב חוסר ידיעה אם זמן ההכנה מספק ומה יהיו התוצאות הסופיות (בעיקר לאלו שזו הייתה התחרות הראשונה שלהן), יגבירו את רמות הקורטיזול בגוף. בנוסף, מפתיע שרוב המתחרות שמרו על מסת השריר שלהן, גם באחוזי שומן נמוכים. כנראה שצריכת החלבון הגבוהה בתפריט (כ-3 גרם לק"ג משקל גוף) תמכה בקבוצת הדיאטה ועזרה למשתתפות לשמור באופן אידאלי על מסת השריר לכל אורך התהליך. אם אתן חדשות בתחום פיתוח הגוף ומעוניינות לקחת אותו צעד אחד קדימה, קחו בחשבון את המחיר שעליכן לשלם כדי להתחרות בתחרויות שכאלו. המחיר כולל שיבוש הורמונלי, אי סדירות במחזור החודשי ולעתים, כמו שחלק מהמתחרות חוו, שינויים קיצוניים במצב הרוח שמקשים על התהליך. אם בכל מקרה החלטתן להתחרות, תעשו את התהליך חכם ובליווי של איש מקצוע. שיהיה בהצלחה!

מקורות:

  1. Hulmi JJ, Isola V, Suonpää M, Järvinen NJ, Kokkonen M, Wennerström A, et al. The effects of intensive weight reduction on body composition and serum hormones in female fitness competitors. Front Physiol. Frontiers; 2016;7. doi:10.3389/fphys.2016.00689
  2. Fothergill E, Guo J, Howard L, Kerns JC, Knuth ND, Brychta R, et al. Persistent metabolic adaptation 6 years after “The Biggest Loser” competition. Obesity . 2016;24: 1612–1619.
  3. Kim B. Thyroid hormone as a determinant of energy expenditure and the basal metabolic rate. Thyroid. 2008;18: 141–144.

 


 
תגובות פייסבוק
כתיבת תגובה