- קילוגרם – כושר, תזונה ופיתוח הגוף - https://www.kilogram.co.il -

ההשפעות הפיזיולוגיות של דיאטה אצל נשים

ההשפעות הפיזיולוגיות של דיאטה אצל נשים

כמות הנשים שמתחילות דיאטה כל שנה רק עולה, בין היתר עקב לחצים סביבתיים – הרי כל אחת רוצה להראות היום כמו דוגמנית ולנסות את מזלה ולהיכנס למידה אפס.

לא הרבה מחקרים סקרו מה קורה לגוף האישה, מבחינה אנדוקרינולוגית (הורמונלית) ופיזיולוגית באופן כללי, בזמן ירידה במסת השומן בכלל ובדיאטה קיצונית בפרט. המחקרים שסקרו את הנושא בהרחבה בעבר התמקדו בד”כ בירידה בלתי מבוקרת במשקל, כמו זו שנראית בקרב נשים החולות באנורקסיה. במחקר שיצא השבוע, Hulmi ושותפיו ניסו לבדוק מה מתרחש בגוף האישה מבחינה פיזיולוגית, בזמן ירידה מבוקרת במשקל ובמסת השומן בפרט. הם לקחו את כל הפרויקט למקום קיצוני ובדקו מה ההשפעות הגופניות של ירידה לאחוזי שומן מאוד נמוכים כדי להתחרות בתחרות פיתוח גוף מקצועית בקרב נשים [1].

מתודולוגיה:

שיטות מדידה:

תוצאות:

המחקר הנוכחי הוא יחיד במינו מאחר ולא כל יום נמצא מחקר על מתחרות מקצועיות שבודק פרופיל הורמונלי כמעט מלא אצל המשתתפות. כמו שנראה במחקר, בזמן ירידה במשקל רמת ההורמונים בדם מתחילה להשתבש לרעה וזו מתחילה בין היתר להוריד את קצב חילוף החומרים. נראה שבאופן כללי, הירידה במשקל משפיעה בעיקר על הורמון בלוטת התריס T3 ולא על ההורמון T4 או TSH, כמו שנראה גם במחקרים קודמים [2]. נראה שנדרשת הוספה קלורית נוספת לאותן הנשים שרמות ה-T3 שלהן לא חזרו לנורמה בזמן תקופת ההתאוששות וזה רק מאשש שכנראה חילוף החומרים שלהן נפגע ולא הספיק לחזור לקדמותו [3]. בנוסף, נראה שלגוף יש תעדוף מסוים מבחינת שיקום הורמונלי. אצל רוב הנשים רמות האסטרוגן חזרו ישר לנורמה בזמן ההתאוששות מהדיאטה, אך בו זמנית נראה שרמות הטסטוסטרון נשארו נמוכות אצל רוב המשתתפות מאשר לפני תחילת הדיאטה.

לסיכום, נראה שהשיבוש במחזור החודשי/וסת הוא בעיקר עקב שיבוש הורמונלי. שחקני המפתח בשיבוש ההורמונלי ובשיבוש חילוף החומרים הם בעיקר הורמוני בלוטת התריס בדגש על T3, אסטרוגן וטסטוסטרון. לא נראה שינוי משמעותי ברמות האינסולין או הקורטיזול אצל המשתתפות. הורמון הקורטיזול עולה בד”כ במצבי לחץ פיזי ו/או נפשי ולכן זה מפתיע שלא היו שינויים משמעותיים ברמת ההורמון אצל הקבוצה של המתחרות המקצועיות. ההשערה היא שגרעון קלורי חריף (שבמחקר החריף כמה שבועות לפני התחרות ע”י הגברה של הנפח באימונים האירוביים), יחד עם לחץ נפשי עקב חוסר ידיעה אם זמן ההכנה מספק ומה יהיו התוצאות הסופיות (בעיקר לאלו שזו הייתה התחרות הראשונה שלהן), יגבירו את רמות הקורטיזול בגוף. בנוסף, מפתיע שרוב המתחרות שמרו על מסת השריר שלהן, גם באחוזי שומן נמוכים. כנראה שצריכת החלבון הגבוהה בתפריט (כ-3 גרם לק”ג משקל גוף) תמכה בקבוצת הדיאטה ועזרה למשתתפות לשמור באופן אידאלי על מסת השריר לכל אורך התהליך. אם אתן חדשות בתחום פיתוח הגוף ומעוניינות לקחת אותו צעד אחד קדימה, קחו בחשבון את המחיר שעליכן לשלם כדי להתחרות בתחרויות שכאלו. המחיר כולל שיבוש הורמונלי, אי סדירות במחזור החודשי ולעתים, כמו שחלק מהמתחרות חוו, שינויים קיצוניים במצב הרוח שמקשים על התהליך. אם בכל מקרה החלטתן להתחרות, תעשו את התהליך חכם ובליווי של איש מקצוע. שיהיה בהצלחה!

מקורות:

  1. Hulmi JJ, Isola V, Suonpää M, Järvinen NJ, Kokkonen M, Wennerström A, et al. The effects of intensive weight reduction on body composition and serum hormones in female fitness competitors. Front Physiol. Frontiers; 2016;7. doi:10.3389/fphys.2016.00689
  2. Fothergill E, Guo J, Howard L, Kerns JC, Knuth ND, Brychta R, et al. Persistent metabolic adaptation 6 years after “The Biggest Loser” competition. Obesity . 2016;24: 1612–1619.
  3. Kim B. Thyroid hormone as a determinant of energy expenditure and the basal metabolic rate. Thyroid. 2008;18: 141–144.